Sări la conţinut

Educație STEM: LEGO Education construiește abilități pentru viitor

Lumea în care trăim este din ce în ce mai mult orientată spre stiinţă şi tehnologie, informația digitală, calculatoarele și roboții fiind parte integrantă din acest context. Astfel, abilitatea de a rezolva probleme prin găsirea de solutii noi devine din ce în ce mai importantă, de la vârste foarte mici. Studierea roboticii din perioada școlară permite copiilor nu doar să-și însușească anumite concepte de ştiinţă, tehnologie, inginerie, matematică, programare, dar şi să-și dezvolte gândirea analitică şi gândirea logică, să-și dezvolte abilităţile de a găsi soluţii noi, creative şi de rezolvare a problemelor.

lego education

Așa că e de înțeles afirmația că viitorul constă nu doar în abilitatea de a folosi noua tehnologie, ci şi în abilitatea de a crea această nouă tehnologie. Iar faptul că, mulți copii sunt tot mai atrași de noile tehnologii, precum informatica și robotica, de la vârste fragede, este un lucru extraordinar deoarece îi ajută să își transforme pasiunea într-o meserie. 

Cum construiește LEGO Education abilități pentru viitor

Seturile LEGO sunt foarte distractive, știm cu toții cei care am încercat cel puțin o dată să construim cu micile cărămizi colorate, însă poate ce mulți nu știu este că oferă o oportunitate extraordinară de învățare. Kiturile LEGO Education sunt una dintre cele mai bune colecții pe care LEGO le-a lansat cu precădere pentru pasionații de robotică. Cu o combinație între informatică de bază și tehnici simple de construcție, Lego Mindstorms oferă copiilor șansa de a-și face singuri roboți, într-un mod foarte ușor.

Aceste seturi se bazează pe proiecte specifice pe anumite categorii de vârste ce folosesc elemente din matematică, fizică, mecanică, robotică, programare de bază etc. Construind modele dintr-o mulțime de piese diferite și observând cum ideile prind viață cu ajutorul tehnologiei, copiii învață mult mai ușor și sunt mai motivați să continue.

Întra-devăr, LEGO este un fenomen la nivel mondial și există tone de resurse pentru a învăța elementele de bază ale proiectării cu ajutorul micilor cărămizi. 

Cum decurge procesul unui proiect LEGO Education

Un proiect LEGO Mindstorms presupune parcurgerea mai multor etape în care copiii se vor implica, individual sau în echipă:

  1. Definirea problemei

Este important ca elevii dintr-o clasă sau copilul tău pasionat de robotică și lego să definească o problemă reală pe care să o rezolve sau să găsească o nouă oportunitate de proiectare. 

  1. Brainstorming

Brainstorming-ul este o parte activă a procesului. Unora le va fi mai ușor să-și exploreze gândurile prin experimentarea directă cu cărămizile LEGO, în timp ce alții vor prefera să noteze schițe și idei pe hârtie. Dacă este vorba de munca în grup, este important să se acorde timp individual pentru elevii care sunt obișnuiți să lucreze singuri înainte de a-și împărtăși ideile cu grupul din care fac poarte. După acest pas, se vor defini criteriile de proiectare considerate a fi cele mai bune. 

  1. Definirea designului

Discutarea și atingerea unui acord despre cea mai bună soluție de construit poate implica multe negocieri și poate necesita diferite tehnici care depind de abilitățile copiilor.  De exemplu, există copii care desenează bine, alții care se pricep mai bine la construit și apoi descriu ce înseamnă, în timp ce alții sunt foarte buni în a descrie verbal strategia lor. Încurajați un copil pasionat care poate împărtăși orice, indiferent cât de abstract ar putea suna idea lui.

Este important ca elevii să stabilească criterii clare de proiectare. Odată soluția găsită, elevii vor reveni la aceste criterii, care vor forma apoi baza pentru testarea de cât de bine funcționează soluția lor.

lego mindstorms

  1. Procesul de creație

Copilul tău sau elevii unui grup trebuie să înceapă să creeze conform uneia dintre ideile lor folosind setul LEGO pe care îl au la dispoziție și alte materiale dacă este necesar. Dacă le este greu pentru a-și construi ideea, încurajează-i să descompună problemele în mai mici părți. Explică-le că nu trebuie să vină cu toată soluția de la început. Amintește-le elevilor că acest proces este iterativ și ei trebuie să testeze, să analizeze și să-și revizuiască ideea pe parcurs.

Procesul de creație nu înseamnă că trebuie să urmați un set de pași inflexibili. Dimpotrivă, gândiți-vă la el ca la un set de practici. De exemplu, brainstorming-ul poate părea foarte productiv la început. Cu toate acestea, elevii ar putea avea nevoie să găsească idei noi atunci când au încercat mai multe modalități de a-și îmbunătăți procesul sau când au un rezultat greșit la teste și trebuie să schimbe o caracteristică a designului lor.

  1. Testarea și feedback-ul

Pentru a-i ajuta pe elevi sau pe propriul copil să-și dezvolte gândirea critică și abilități de comunicare, puteți observa și critica soluția altui grup care a făcut același proiect. Aceste tip de feedback trebuie să vină de la egal la egal și să aibă scop formativ, nu comparativ. În cadrul unei clase de elevi, proiectul poate fi prezentat în fața tuturor și supus dezbaterii. 

lego mindstorms

Motoare, senzori, baterii: ce au în comun cu LEGO?

LEGO Mindstorms EV3 (evoluția 3) este kitul de robotică din generația a treia din gama Lego Mindstorms. Dacă există un set LEGO care are toate aceste elemente în comun (motor, senzori, baterii), acesta este fără îndoială EV3. LEGO Mindstorms EV3 este un kit de robot popular programabil pentru copii cu vârsta peste 10 ani, cu 17 roboți diferiți pentru a construi și a învăța programarea. 

Seturile din această gamă  Lego Mindstorms EV3 includ 2 servo-motoare mari și 1 servomodel mediu, la care se adaugă trei senzori: 1 senzor de atingere (care poate fi utilizat ca buton sau pentru detectarea obstacolelor), 1 senzor de culoare (care vă permite să distingeți între 6 culori, precum și absența culorii), 1 senzor de distanță infraroșu (care vă permite să măsurați distanțele și să comunicați cu becul infraroșu).

Kitul mai conține și un far infraroșu. Seturile LEGO Education conțin o mulțime de senzori – senzorul de ultrasunete, senzorul de culoare, senzorul de atingere, motoare și o unitate inteligentă, fiecare cu mai multe funcții și posibilități de programare, cu ajutorul cărora robotul poate fi programat să îndeplinească diverse activități inspirate din viața reală. 

Robotica presupune rezolvarea unor provocări care îi vor ajuta pe copii să învețe mai ușor programarea și execuția unor instrucțiuni dintr-o varietate de comportamente ale roboților pentru a îndeplini diverse activități, folosind senzori, motoare și unități inteligente precum și softuri de programare.

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: